Filip Kadlec, 12.5.2016
Od pohledu bych jen těžko hádal, že srdce tohoto skútru má ,,pouze“ 125 cm3. Na pohled budí dojem většího objemu. Celkový vzhled je věcí vkusu. Mě osobně se velice líbí a jak zjistíme vzápětí, nehraje si na nic, co není.
Ostřejší tvary navozují pocit sportovnější jízdy. Oproti tomu vám vyšší plexi prozradí, že se nemusíte bát ani delších cest. Vzhled je celkově ucelený. Vše spolu ladí a těžko byste hledali něco, co naruší ladné tvary.
Sedlo je již od pohledu pohodlné nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce. Po jeho odklopení najdete více než luxusní úložný prostor. Pod sedlo se vejdou například dvě integrální helmy a ještě vám zbude místo na sváču i doklady. Pokud se rozhodnete s Forzou vyrazit na delší cestu, nemusíte své drahé polovičce zakazovat si s sebou vzít větší část šatníku nebo botníku – prostě se to tam vejde.
Přístrojovka je velmi přehledná a prozradí vše, co by vás mohlo zajímat. Digitální panel ukazuje kromě množství paliva, teploty či času také průměrnou a aktuální spotřebu. Samozřejmostí je celková a aktuální ujetá vzdálenost.
Co mě mile překvapilo byla ,,krytka“ na zámek. Vyndáte klíček, zatáhnete krytku a pokud nemáte osmihran, který je součástí klíčku, tak se k zámku nedostanete.
První pocity
Oko se již nabažilo dost, teď je na řadě duše motorkáře. Přiznám se, že od přírody mám ke skútrům jakýsi odpor. No uvidíme, zda ho Forza dokáže překonat. Usedám za řidítka a přijdu si, jako bych si sedl doma do velmi pohodlného gauče. Vše padne tak akorát do rukou.
Po stisknutí tlačítka START chvilku zkoumám, zda jsem nastartoval. Motor jde absolutně tiše a vibrace aby člověk pohledal. Nebýt krásně osvětlených budíků, asi bych to zkoumal ještě dnes. V tomto ohledu má ode mě Forza 1+. Myslím si, že nejvíce to ocení sousedi ráno a večer. Dalším milým překvapením je automatické rozsvícení světel. Kolikrát se mi již stalo, že jsem na to zapomněl. Tady za vás myslí Honda. Super věc.
Poprvé otočím plynem a vyrážím do městského provozu. Je slunné, ale větrné dopoledne. Ani jedno z toho nijak nevadí. Vysoké plexi funguje na výbornou a budíky jsou také nádherně čitelné. První dojem udělala Forza skvělý. Při parkování stavím skútr na hlavní stojan a ačkoliv by se mohlo zdát, že to bude kvůli větším rozměrům trochu fuška, opak je pravdou – jde to téměř samo.
Jízda
Menší kola, dostatek výkonu, to už napovídá o slušné mrštnosti a obratnosti. Ve městě je s tím doslova legrace. Na semaforech vyrážíte jako první, jak je u skútrů zvykem a kolonu prokličkujete. Zpočátku jsem měl strach mezi auty, protože skútr není přeci jen nejmenší, ale po chvíli si zvyknete.
Jedinou výtku bych měl k sedlu. Na mě je až moc široké. Na křižovatkách jsme kvůli šířce stál sotva na špičkách nebo jsem musel "sesednout". Na druhou stranu je sedlo opravdu pohodlné a sedíte si jako v křesle.
Motor jde hezky za plynem a plynule se nechá vytáčet až do maxima. Občas byl problém dodržovat ve městě padesát. Sedmdesát je tam jako nic, ani vám to nepřijde.
Skvělou vychytávkou je i automatické vypnutí při zastavení a okamžité nastartovaní při otočení plynu – tak jak to znáte z moderních aut. Funkce start-stop se nechá samozřejmě i vypnout.
V Praze se dobře zkouší také brzdy, protože někteří řidiči stále jezdí stylem brzda-plyn. Na Hondě nebyl problém vždy včas zastavit. Přední i zadní kotouč je schopen vás zastavit na pár metrech. Zároveň se brzdy skvěle dávkují a pokud byste se báli, že přebrzdíte, tak na vás dohlíží ABS.
Za městem nastává další příděl legrace. Forza nemá problém udržovat konstantní rychlost devadesát i ve dvou lidech. Do zatáček se překlápí s chutí a v kopcích nezaváhá. Dobře si pamatuji doby, kdy jsem na čtyřtaktních dvácách čichal vůni náklaďáků, které si to uháněly svojí stovkou po dálnici. Na Forze už nebylo třeba. Maximální rychlost atakuje stotřicítku a stodeset byla schopná držet neustále. To vše při průměrné spotřebě 2,7 l, kterou jsem během testu naměřil.
S přítelkyní jsme o víkendu vyrazili poznávat krásy Slavkovského lesa. V pátek nás bohužel zastihl déšť. Už jsem se viděl, jak si navlékám na benzínce nepromok, abych nepřijel promočený až na kost. Opět se osvědčila výborná funkce vysokého plexi. Až na pár kapek jsem dojel takřka suchý. Přítelkyně si chválila prostorné a měkké sedlo. Jediné, co jsme oba museli přiznat, je větší náchylnost na boční vítr. Ten se opíral do větších ploch skútru, takže to s námi občas dobře zacloumalo.
Celkový dojem
Jak jsem psal na začátku testu, skútry jsem nikdy v oblibě neměl. Správně, neměl. Dnes díky Forze vím, že existují i skútry, které jsou hezké nejen na pohled, ale dokáží vám posloužit dobře ve městě i za městem.
Vše funguje lépe, než jsem čekal. Motor má na svůj obsah dostatek výkonu a nechá se s chutí vytáčet. Vysoké plexi vás perfektně ochrání před nepřízní počasí, v pohodlném sedle vydržíte pěknou řádku kilometrů aniž byste pak potřebovali masáž a spolujezdkyně ocení 48 l prostor pod sedlem pro své "zbytečnosti".
Forza je skvělý společník nejen na cesty do práce, ale i na delší výlety, protože s průměrnou kombinovanou spotřebou 2,7 l ujedete na jedno natankování necelých třista kilometrů. Kdybych přemýšlel o tom, jaký skútr bych si koupil, Forza by byla horkým adeptem.
Honda Forza 125 - technické údaje
Motor
Vrtání × zdvih (mm)
|
52,4 x 57,9
|
Karburace
|
Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
|
Kompresní poměr
|
11,5:1
|
Zdvihový objem motoru (cm3)
|
124,9
|
Motor
|
Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec SOHC
|
Max. výkon
|
10,5 kW / 8 750 ot/min
|
Max. točivý moment
|
12 Nm / 8 250 ot/min
|
Startér
|
Elektrický ACG
|
Kola
Přední brzdy
|
256 mm kotouč
|
Zadní brzdy
|
Kotouč 240 mm
|
Přední zavěšení
|
Teleskopická přední vidlice
|
Zadní zavěšení
|
Kyvná vidlice s dvěma tlumiči
|
Velikost přední pneumatiky
|
120/70-15
|
Velikost zadní pneumatiky
|
140/70-14
|
Přední kolo
|
Hliníkové lité
|
Zadní kolo
|
Hliníkové lité
|
Rozměry a hmotnost
Rozměry (D × Š × V) (mm)
|
2 134 x 748 x 1 452
|
Typ rámu
|
Ocelový
|
Objem palivové nádrže (litry)
|
11,5
|
Spotřeba paliva
|
Udávaná spotřeba podle WMTC: 2,3 l / 100 km
|
Objem palivové nádrže (litry)
|
11,5
|
Světlá výška (mm)
|
148
|
Pohotovostní hmotnost (kg)
|
161
|
Výška sedla (mm)
|
780
|
Rozvor (mm)
|
1 490
|
Převodovka
Spojka
|
Automatická odstředivá suchá spojka
|
Stálý převod
|
Klínový řemen
|
Převodovka
|
Bez řazení – klínový řemen
|
Typ převodovky
|
CVT
|