Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Honda Forza 125

Filip Kadlec, 12.5.2016

Od pohledu bych jen těžko hádal, že srdce tohoto skútru má ,,pouze“ 125 cm3. Na pohled budí dojem většího objemu. Celkový vzhled je věcí vkusu. Mě osobně se velice líbí a jak zjistíme vzápětí, nehraje si na nic, co není.

Ostřejší tvary navozují pocit sportovnější jízdy. Oproti tomu vám vyšší plexi prozradí, že se nemusíte bát ani delších cest. Vzhled je celkově ucelený. Vše spolu ladí a těžko byste hledali něco, co naruší ladné tvary.

Sedlo je již od pohledu pohodlné nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce. Po jeho odklopení najdete více než luxusní úložný prostor. Pod sedlo se vejdou například dvě integrální helmy a ještě vám zbude místo na sváču i doklady. Pokud se rozhodnete s Forzou vyrazit na delší cestu, nemusíte své drahé polovičce zakazovat si s sebou vzít větší část šatníku nebo botníku – prostě se to tam vejde.

Přístrojovka je velmi přehledná a prozradí vše, co by vás mohlo zajímat. Digitální panel ukazuje kromě množství paliva, teploty či času také průměrnou a aktuální spotřebu. Samozřejmostí je celková a aktuální ujetá vzdálenost.

Co mě mile překvapilo byla ,,krytka“ na zámek. Vyndáte klíček, zatáhnete krytku a pokud nemáte osmihran, který je součástí klíčku, tak se k zámku nedostanete.

 

První pocity

Oko se již nabažilo dost, teď je na řadě duše motorkáře. Přiznám se, že od přírody mám ke skútrům jakýsi odpor. No uvidíme, zda ho Forza dokáže překonat. Usedám za řidítka a přijdu si, jako bych si sedl doma do velmi pohodlného gauče. Vše padne tak akorát do rukou.

Po stisknutí tlačítka START chvilku zkoumám, zda jsem nastartoval. Motor jde absolutně tiše a vibrace aby člověk pohledal. Nebýt krásně osvětlených budíků, asi bych to zkoumal ještě dnes. V tomto ohledu má ode mě Forza 1+. Myslím si, že nejvíce to ocení sousedi ráno a večer. Dalším milým překvapením je automatické rozsvícení světel. Kolikrát se mi již stalo, že jsem na to zapomněl. Tady za vás myslí Honda. Super věc.

Poprvé otočím plynem a vyrážím do městského provozu. Je slunné, ale větrné dopoledne. Ani jedno z toho nijak nevadí. Vysoké plexi funguje na výbornou a budíky jsou také nádherně čitelné. První dojem udělala Forza skvělý. Při parkování stavím skútr na hlavní stojan a ačkoliv by se mohlo zdát, že to bude kvůli větším rozměrům trochu fuška, opak je pravdou – jde to téměř samo.

 

Jízda

Menší kola, dostatek výkonu, to už napovídá o slušné mrštnosti a obratnosti. Ve městě je s tím doslova legrace. Na semaforech vyrážíte jako první, jak je u skútrů zvykem a kolonu prokličkujete. Zpočátku jsem měl strach mezi auty, protože skútr není přeci jen nejmenší, ale po chvíli si zvyknete.

Jedinou výtku bych měl k sedlu. Na mě je až moc široké. Na křižovatkách jsme kvůli šířce stál sotva na špičkách nebo jsem musel "sesednout". Na druhou stranu je sedlo opravdu pohodlné a sedíte si jako v křesle.

Motor jde hezky za plynem a plynule se nechá vytáčet až do maxima. Občas byl problém dodržovat ve městě padesát. Sedmdesát je tam jako nic, ani vám to nepřijde.

Skvělou vychytávkou je i automatické vypnutí při zastavení a okamžité nastartovaní při otočení plynu – tak jak to znáte z moderních aut. Funkce start-stop se nechá samozřejmě i vypnout.

V Praze se dobře zkouší také brzdy, protože někteří řidiči stále jezdí stylem brzda-plyn. Na Hondě nebyl problém vždy včas zastavit. Přední i zadní kotouč je schopen vás zastavit na pár metrech. Zároveň se brzdy skvěle dávkují a pokud byste se báli, že přebrzdíte, tak na vás dohlíží ABS.

Za městem nastává další příděl legrace. Forza nemá problém udržovat konstantní rychlost devadesát i ve dvou lidech. Do zatáček se překlápí s chutí a v kopcích nezaváhá. Dobře si pamatuji doby, kdy jsem na čtyřtaktních dvácách čichal vůni náklaďáků, které si to uháněly svojí stovkou po dálnici. Na Forze už nebylo třeba. Maximální rychlost atakuje stotřicítku a stodeset byla schopná držet neustále. To vše při průměrné spotřebě 2,7 l, kterou jsem během testu naměřil.

S přítelkyní jsme o víkendu vyrazili poznávat krásy Slavkovského lesa. V pátek nás bohužel zastihl déšť. Už jsem se viděl, jak si navlékám na benzínce nepromok, abych nepřijel promočený až na kost. Opět se osvědčila výborná funkce vysokého plexi. Až na pár kapek jsem dojel takřka suchý. Přítelkyně si chválila prostorné a měkké sedlo. Jediné, co jsme oba museli přiznat, je větší náchylnost na boční vítr. Ten se opíral do větších ploch skútru, takže to s námi občas dobře zacloumalo.

 

Celkový dojem

Jak jsem psal na začátku testu, skútry jsem nikdy v oblibě neměl. Správně, neměl. Dnes díky Forze vím, že existují i skútry, které jsou hezké nejen na pohled, ale dokáží vám posloužit dobře ve městě i za městem.

Vše funguje lépe, než jsem čekal. Motor má na svůj obsah dostatek výkonu a nechá se s chutí vytáčet. Vysoké plexi vás perfektně ochrání před nepřízní počasí, v pohodlném sedle vydržíte pěknou řádku kilometrů aniž byste pak potřebovali masáž a spolujezdkyně ocení 48 l prostor pod sedlem pro své "zbytečnosti". 

Forza je skvělý společník nejen na cesty do práce, ale i na delší výlety, protože s průměrnou kombinovanou spotřebou 2,7 l ujedete na jedno natankování necelých třista kilometrů. Kdybych přemýšlel o tom, jaký skútr bych si koupil, Forza by byla horkým adeptem.

 

Honda Forza 125 - technické údaje

Motor

Vrtání × zdvih (mm)

52,4 x 57,9

Karburace

Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Kompresní poměr

11,5:1

Zdvihový objem motoru (cm3)

124,9

Motor

Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec SOHC

Max. výkon

10,5 kW / 8 750 ot/min

Max. točivý moment

12 Nm / 8 250 ot/min

Startér

Elektrický ACG

Kola

Přední brzdy

256 mm kotouč

Zadní brzdy

Kotouč 240 mm

Přední zavěšení

Teleskopická přední vidlice

Zadní zavěšení

Kyvná vidlice s dvěma tlumiči

Velikost přední pneumatiky

120/70-15

Velikost zadní pneumatiky

140/70-14

Přední kolo

Hliníkové lité

Zadní kolo

Hliníkové lité

Rozměry a hmotnost

Rozměry (D × Š × V) (mm)

2 134 x 748 x 1 452

Typ rámu

Ocelový

Objem palivové nádrže (litry)

11,5

Spotřeba paliva

Udávaná spotřeba podle WMTC: 2,3 l / 100 km

Objem palivové nádrže (litry)

11,5

Světlá výška (mm)

148

Pohotovostní hmotnost (kg)

161

Výška sedla (mm)

780

Rozvor (mm)

1 490

Převodovka

Spojka

Automatická odstředivá suchá spojka

Stálý převod

Klínový řemen

Převodovka

Bez řazení – klínový řemen

Typ převodovky

CVT


Honda_Forza_125_001
Honda_Forza_125_001
Honda_Forza_125_002
Honda_Forza_125_002
Honda_Forza_125_003
Honda_Forza_125_003
Honda_Forza_125_004
Honda_Forza_125_004
Honda_Forza_125_005
Honda_Forza_125_005
Honda_Forza_125_006
Honda_Forza_125_006
Honda_Forza_125_007
Honda_Forza_125_007
Honda_Forza_125_008
Honda_Forza_125_008
Honda_Forza_125_009
Honda_Forza_125_009
Honda_Forza_125_010
Honda_Forza_125_010
Honda_Forza_125_011
Honda_Forza_125_011
Honda_Forza_125_012
Honda_Forza_125_012
Honda_Forza_125_013
Honda_Forza_125_013
Honda_Forza_125_014
Honda_Forza_125_014
Honda_Forza_125_015
Honda_Forza_125_015

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor